تبلیغات
چگونه ثروتمند شویم-مدیر خوب- تبلیغات- بازاریابی -فروش موفق- good manager - مصاحبه شغلی به دست آوردن شغل مورد نظر با وجود مشكلات فراوان
 
درباره وبلاگ


وبلاک تخصصی بازار سرمایه خواندنی های جذاب -بورس-اخبار اقتصادی-بانک وبیمه-بازاریابی وتبلیغات-مدیر موفق-پزشکی-عکسهای توریستی کشورها

مدیر وبلاگ : وحید شیرزاد
موضوعات
نویسندگان
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :



چگونه ثروتمند شویم-مدیر خوب- تبلیغات- بازاریابی -فروش موفق- good manager
ما به راحتی میتوانیم ثروتمند شویم
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM

مصاحبه شغلی
به دست آوردن شغل مورد نظر با وجود مشكلات فراوان

هوتسا عسكری نسب
روزنامه بوستون گلوب در 28 ماه مه سال 2011، طبق گزارشی اعلام كرد «بیل والزك» رییس بیمارستان «كارنی كل» تمام 30 نفر كاركنان بخش مراقبت خود را به دلیل مشكلی كه برای بیمار جوانی پیش آمده بود اخراج كرده است.


به نظر می‌رسید سلامت این بیمار به خطر افتاده بود و در نهایت هم مشخص نشد كه آیا تمامی كاركنان عملكرد ضعیفی داشته‌اند یا خیر؟ اما رییس بیمارستان معتقد بود باید این بخش را از هر گونه آشفتگی و بی‌نظمی پاك كرد. بیمارستان كارنی به دلیل عدم توجه به سلامت این بیمار اعتبار خود را از دست داد. متخصصان بی گناه اخراج شده و باید این بی آبرویی را كه مانع موفقیت آنها شده، همیشه با خود به همراه داشته باشند. كارفرمایان معمولا به دلیل وجود خطرات به راحتی از استخدام چنین افرادی صرفنظر می‌كنند. پس حال تكلیف فردی كه با چنین وضعیتی از شركتی اخراج شده چیست؟ در این شرایط سعی كنید از هر گونه برخورد مستقیمی با استخدام كنندگان دوری كنید در عوض، از فرد معتبری كه شناخت كافی از خصوصیات اخلاقی، كاری و قابلیت‌های استثنایی و مثبت شما دارد برای ارائه معرفی‌نامه كمك بگیرید. اگر از نفوذ و قدرت فردی برای استخدام در محل كار جدید استفاده می‌كنید، مطمئنا مشكل شما طی مصاحبه مطرح نمی‌شود. شاید به دلیل اینكه مدت طولانی برای چنین شركتی كار می‌كردید احساس ناخوشایندی داشته باشید، مطمئنا فرد استخدام‌كننده نیز حس خوبی ندارد و از هر گونه بحث در این مورد اجتناب می‌كند. برای مثال سوالی همچون «آیا باز هم از 20 سال تجربه خود، در شركت ما استفاده می‌كنید؟» مطرح نمی‌كنند زیرا حتی اگر پاسخ منفی باشد باور كردن آن سخت است.
از نحوه مطرح كردن موضوع اخراج شما به طرز مستقیم یا غیرمستقیم، می‌توانید به نظر استخدام كنندگان درباره خود پی ببرید. اگر به موضوع مستقیما اشاره شود آن را خبر خوبی قلمداد كنید چون نشان‌دهنده احساس راحتی آنها با شما است كه تفكرات خود را به راحتی در میان می‌گذارند، اما در غیر این صورت، آنرا علامت بدی بدانید زیرا استخدام كنندگان به دنبال گفت‌وگو مودبانه ایی هستند كه اصلا به نفع شما نیست. همچنین اظهار نظر منفی درباره كارفرما سابق باعث استخدام شما نمی‌شود دلیل آن هم واضح و مشخص است، فردی كه درباره كارفرما قبلی خود بد‌گویی می‌كند مطمئنا پس از قطع همكاری با كارفرمای جدید هم نظر مساعدی درباره او نخواهد داشت.
رعایت نكات مفید به هنگام مصاحبه
طی مصاحبه باید مواردی را رعایت نمایید: هنگام مصاحبه بهتر است از مصاحبه‌گر بپرسید «چه مطالبی می‌خواهید درباره محل كار گذشته ام بدانید؟» از پاسخ داده شده به این سوال، متوجه می‌شوید كه تا چه حد طرف مقابل مشكلات شركت قبلی را ناشی از شخص شما می‌داند. اگر مطالب زیادی در این‌باره نداند می‌توانید پاسخ مورد نظرتان را متناسب با زمانی كه در اختیار دارید ارائه دهید. در غیر این صورت اجازه دهید درباره اطلاعات مربوطه، وارد جزییات شده و بدون قطع حرف و كوچك‌ترین مخالفتی به نظرات او گوش كنید. این سناریوی متداولی است. استخدام‌كنندگان همیشه اذعان دارند كه مشكلات شركت شما ناشی از خستگی، عملكرد بد و درون‌گرایی بیش از حد سازمان بوده و شركت چاره‌ای جز ایجاد تغییرات نداشته است. شما می‌گویید با این كه شركت مشكلات فراوانی داشته اما در حیطه مسوولیت‌هایی كه به عهده من بوده، كارهای جالبی انجام دادم كه مایلم جهت كمك به موفقیت شركت، آنها را با شما در میان بگذارم، همچنین نمی‌خواهم روش‌های كسب و كار شركت پیشین را در شركت شما عملی كنم.
تمایز از دیگران: دفاع از خود در عین احترام
وظیفه شما این نیست كه نظر دیگران را درباره مشكل خود تغییر دهید بلكه باید سعی كنید با متمایز بودن، نظر عمومی را نسبت به خود عوض كنید. به عنوان مثال بگویید: «شكی نیست كه افراد با تفكرات عمیقی در راس شركت نبوده‌اند، اما بخشی كه در آن مشغول كار بودم از سایر قسمت‌های دیگر شركت متفاوت بود. همچنین از كارها و موفقیت‌های خود نیز صحبت كنید.
وجود مشكلات برای همه افراد
از دیگر مشكلاتی كه كارمندان شركت‌های ضعیف و مشكل‌دار با آن درگیر هستند می‌توان به محدودیت‌های سنی، كار به مدت طولانی برای یك كارفرما و ناتوانی جسمی نام برد. بهترین راه مبارزه با چنین مشكلات شخصی، فقط مواجهه با آنها است:
سن
نگرانی در مورد سن استخدام حاصل یك بینش و فرهنگ است كه نمی‌توانید آن را حل كنید. هر اندازه سن شما بالاتر باشد ممكن است مدیر فرض كند كه تعهد زیادتری نسبت به ایده‌های شغل گذشته خود احساس می‌كنید و در نتیجه قابلیت انعطاف نسبت به یادگیری راهكارهای جدید ندارید یا اینكه نسبت به فراموشی تمام عادات بدی كه در طول سال‌ها كسب كرده‌اید، انعطاف ناپذیر هستید. سكوت در این مورد روش مناسبی نیست، بلكه باید موضوعات را رو در رو مطرح كنید.
مدت زمان اشتغال
اگر برای شركتی به مدت طولانی كار كرده‌اید ممكن است باعث این نگرانی شوید كه سالیان دراز فقط یك تجربه را دائم تكرار می‌كردید. می‌توانید قابل انعطاف باشید و همه چیز را فراموش كنید؟ لازم است با این گونه نگرانی‌های بالقوه روبه‌رو شوید. هرچند كه اگر شغل‌های قبلی خود را نیز بعد از مدت كوتاهی ترك كنید كار فرما دچار نگرانی‌های دیگری خواهد شد.
ناتوانی فیزیكی
ناتوانی جسمی موضوعی است كه اكثر كارفرمایان به دلیل تعهدات قانونی كه در پی دارد تمایلی به مواجهه با آن ندارند. برای مثال، یكی از مراجعه‌كنندگان كه دچار بیماری «كجی پا» بود بهنگام مصاحبه كفش بسیار بزرگی پوشیده بود. همانطور كه پیش‌بینی می‌شد، مصاحبه كننده متوجه این موضوع شد اما به روی خود نیاورد و در این باره هیچ صحبتی نكرد. مراجعه كننده به او گفت: مطمئنا متوجه مشكل من شده اید، باید بگویم كه این مشكل هیچ گونه مانعی در كار، تحرك و استقامت من ایجاد نمی‌كند و تاثیری هم روی سلامت عمومی یا طول عمر من ندارد اما متاسفانه نمی‌توانم در تیم فوتبال شركت، بازی كنم. برخورد طنز آمیز، این مشكل را كم اهمیت جلوه داد و طرف استخدام شد. بر اساس تجارب باید گفت، تمامی افراد دارای مشكلاتی هستند، اما سعی نكنید مشكلات را نادیده بگیرید و ثابت كنید كه از عهده حل هر گونه مشكلی بر‌می‌آیید.
منبع: HBR

 


 
 
برچسب ها
پیوندها
آخرین مطالب