تبلیغات
چگونه ثروتمند شویم-مدیر خوب- تبلیغات- بازاریابی -فروش موفق- good manager - شناخت مشتریان؛ گامی جهت بخش‌بندی موثر
 
درباره وبلاگ


وبلاک تخصصی بازار سرمایه خواندنی های جذاب -بورس-اخبار اقتصادی-بانک وبیمه-بازاریابی وتبلیغات-مدیر موفق-پزشکی-عکسهای توریستی کشورها

مدیر وبلاگ : وحید شیرزاد
موضوعات
نویسندگان
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :



چگونه ثروتمند شویم-مدیر خوب- تبلیغات- بازاریابی -فروش موفق- good manager
ما به راحتی میتوانیم ثروتمند شویم
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM

نظرات: 0
معرفی به دوست
در قلب هر فرآیندی بخش‌بندی بازار باید دركی وسیع از مصرف‌كنندگان یا مشتریان تجاری (بنگاه‌ها) وجود داشته باشد.
سازمان‌های اثربخش در اجرای بخش‌بندی، قادر به توصیف ویژگی‌های مشتریان خود، نیازهای آنها به محصول یا رفتار خرید آنها هستند.


شناخت مشتریان شامل تصور مشتری از محصولات رقیب، معیارهای خرید و تصمیم‌گیری، گروه‌های مرجع و نقش دیگران نیز می‌شود.
شناخت عالی از مشتریان هدفی است كه همه سازمان‌ها باید به دنبال آن باشند. شناخت صحیح مشتریان اولین گام در جلب رضایت آنها است. منطق تجاری واضحی در قلب این رابطه وجود دارد. سازمان‌هایی كه محصولات یا خدماتی را به مشتریان عرضه می‌كنند كه مشتریان خواستار آن هستند، قادر به جلب رضایت مشتریان خود خواهند بود. مشتریان راضی احتمال بیشتری دارد كه محصول مورد نیاز خود را از سازمانی بخرند كه از آن راضی بوده‌اند كه این امر منجر به افزایش فروش و سودآوری خواهد شد. این مسا له به قدر كافی سر راست و واضح است. متاسفانه در عالم واقع، شناسایی و عرضه آنچه كه مشتری می‌خواهد چندان ساده نیست. در خیلی از سازمان‌ها این دشواری با درك ضعیف مدیران از آنچه كه برای شناخت عالی مشتری لازم است، تشدید می‌شود.
حتی اگر فرض كنیم كه همه مدیران كاملا می‌دانند كه چه چیزهایی را باید بدانند، سازمان‌هایی هستند كه برای ثبت و استفاده از اطلاعات مشتریان كارآیی و آمادگی بیشتری دارند. این زیربنای مستحكم، به این گونه سازمان‌ها مزیت آنی در بخش‌بندی می‌بخشد و توان آنها را در توسعه برنامه‌های جذاب و اثربخش بازاریابی افزایش می‌دهد.
شناخت مشتریان
یك تجربه شخصی از «خدمات عالی مشتری» را در نظر بگیرید. از خودتان دقیقا بپرسید چه مجموعه شرایطی باعث این نظر خیلی مثبت شد. شاید سازمان كاملا همگون با نیازهای شما بود. شاید محصول در قالبی ایده‌آل برای خواسته‌های شما تهیه شده بود.
یا در زمانی كه نیاز داشتید به دست شما رسیده بود. شاید هم كانال‌های توزیع به نحوی طراحی شده بودند كه با نحوه زندگی یا گذران وقت شما سازگاری خوبی داشتند. شاید هم به نظر می‌رسید كه سازمان احساس شما نسبت به محصول یا خدمت یا حتی خود تجربه خرید را درك می‌كرد. یك بانك تلفنی و اینترنتی بریتانیایی موفقیت خود را حول بسته‌های خدماتی كه مخصوص افراد پرمشغله طراحی شده بودند، پایه‌گذاری كرد.
بانك فرست دایركت متعلق به HSBC اولین بانك بدون شعبه بود: خدمات تلفنی آن منطبق بر نیازها و سبك زندگی گروهی از مصرف‌كنندگان بود. متعاقبا و با افزودن بانكداری الكترونیكی، فرست دایركت بالاترین سطوح رضایت مشتریان و توصیه به دیگران را در میان سایر بانك‌ها به دست آورد. مشتریان می‌توانند 24 ساعت هفته، حتی روز كریسمس، با بانك تماس بگیرند و همیشه می‌توانند با اپراتوری صحبت كنند كه به درخواست‌های آنها رسیدگی كند
(www.firstdirect.com). با اعتباری كه به عنوان دوستانه بودن، كارآیی، انسانی و خدمات به موقع كسب كرده، فرست دایركت با موفقیت گوشه دنجی (niche) را در این بازار به شدت رقابتی برای خود دست و پا كرده و پرمراجعه‌ترین بانك بریتانیا گشته است. این مثال به وضوح حیطه واقعی كه هر شركتی باید در مورد مشتریانش بداند، به تصویر می‌كشد. مبنای فرست دایركت برای رقابت شناخت موثرتر آن از نیازها و رفتار خرید مشتریان نسبت به رقبا، ایجاد مفهومی نوآورانه و پیشتاز از تجارت براساس دانش خود از نیازها، احساسات و علایق مشتریان هدف است.
دانش شناخت مشتریان، به دو حوزه شناخت مشتریان بازارهای مصرفی و شناخت مشتریان بازارهای تجاری و بنگاه‌ها تقسیم می‌شود.
شناخت عالی واقعی از مشتریان مستلزم درك یا شناخت حوزه‌های زیر است:
ویژگی‌ها و پروفایل مصرف‌كنندگان یا مشتریان هدف
خواسته‌ها و انتظارات مشتریان از محصول(گاهی از آن به عنوان ارزش‌های كلیدی مشتری- KCV نام برده می‌شود.)
احساسات مشتریان نسبت به محصول یا برند و رقبای آن
تركیب مركز خرید و افرادی كه در آن هستند
فرآیند تصمیم‌گیری كه از آن طریق مشتریان یا بنگاه‌ها خرید می‌كنند
عواملی كه بر این تصمیمات خرید تاثیر می‌گذارند.
  ویژگی‌ها و پروفایل مشتریان
داشتن پروفایل شفافی از مشتریان و ویژگی‌های آنها شالوده بخش‌بندی موفق به طور خاص و بازاریابی به طور عام را تشكیل می‌دهد. از اطلاعات مربوط به ویژگی‌های مشتریان می‌توان برای ایجاد بخش‌ها یا كمك به توصیف بخش‌هایی كه با استفاده از دیگر متغیرها ایجاد شده‌اند، استفاده كرد. این فعالیت را می‌توان همراه با تفكر در مورد نیازها و خواسته‌های انواع خاصی از مشتری به خوبی انجام داد. به هر حال این نیازها و خواسته‌ها شالوده بخش‌بندی بازار هستند.
منبع: بخش‌بندی بازار در عمل
ترجمه: محمدحسین بیرامی  


 
 
برچسب ها
پیوندها
آخرین مطالب