درباره وبلاگ


وبلاک تخصصی بازار سرمایه خواندنی های جذاب -بورس-اخبار اقتصادی-بانک وبیمه-بازاریابی وتبلیغات-مدیر موفق-پزشکی-عکسهای توریستی کشورها

مدیر وبلاگ : وحید شیرزاد
موضوعات
نویسندگان
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :



چگونه ثروتمند شویم-مدیر خوب- تبلیغات- بازاریابی -فروش موفق- good manager
ما به راحتی میتوانیم ثروتمند شویم
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
جمعه 2 دی 1390 :: نویسنده : وحید شیرزاد

تحلیل بیلبورد “تبلیغ عطر در اتوبان چمران”
کالا در دوران مدرن به مثابه «بت» عمل می کند. زیبایی و جذابیت کالا، تنها برای مصرف نیست. در واقع مصرف کالا به گونه ای عملی، آیینی است که از کارکردهای واقعی خود فراتر می رود و به عنوان یک بت پرستیده می شود.
به طور مثال می توان از طراحی انواع شیشه های عطر و ادکلن، لوازم آرایش، وسایل آشپزخانه و … نام برد که سعی می شود تا در طراحی آنها وجه بت گونه این کالاها برجسته تر گردد.


تصویر، تبلیغی برای ادکلن دکس می باشد که در شب عکسبرداری شده است و با توجه به نحوه نورپردازی این تابلو، بر دلالتهای معنایی آن افزون گشته است. کالا به صورت بتی مجسم شده است و اجرای دقیق و پر جزئیات آن، اغراق در اندازه، تشدید نور و سایه و استفاده موثر از فضای منفی تابلو سبب شده است تصویر کالا به نحوه احسن دلالتگر خویش باشد.
تنها در گوشه تابلو از عبارت فارسی و آرم دکس استفاده گردد. در واقع دلالت این شیشه و محتویات درون آن به عنوان چیزی مقدس و پرستیدنی بگونه ایست که بی نیاز از عناصر نوشتاری برای توضیح آگهی می باشد.

Technical Advertising


در اینجا کالا خود دلالت گر تمام خویش است و استفاده از لایه ی افزوده ای چون نور ،برای ایجاد جلوه بصری و تاکید بر دلالتهای متن تبلیغ می باشد. در واقع در این تبلیغ لایه تصویری به مثابه لنگری عمل می کند و ما را در درک زنجیره معانی این آگهی مدد می رساند:
آگهی شیشه ادکلن
زیبایی بت گونه شیشه=به عنوان کالایی مقدس و جادویی=که صاحب آن باید دارای سرمایه و قدرت باشد=گونه ای اشرافیت والا و مقدس که در اثر مصرف این عطر دست می دهد=…
این زنجیره از معناهای ضمنی حاصل تعامل لایه های مختلف در متن آگهی می باشد:
نورپردازی: سیستم نورپردازی در این آگهی به گونه ای است که منبع نور در پشت تابلو تعبیه شده است این سیستم تا حدودی به ترسیم ها که مقدس سر مسیح و قدیس در تصویرنگاری غرب بی شباهت نیست. چیزی که بعدها در نقاشی های ایرانی از پیامبران و … رواج یافت. امروزه در بسیاری از تبلیغات تلویزیونی، مجلات و بیلبوردها، اضافه نمودن هاله هایی نورانی پیرامون یک کالا، بر دلالتهایی چون جادویی و خارق العاده بودن آن کالا تاکید می کند. چیزی که در این تابلو با تمهیدی هوشمندانه و با استفاده مناسب از فضای محیطی (سیاهی شب) ارزشی دو چندان یافته است.
رنگها:
استفاده از رنگها، میزان سطوح و نحوه به کارگیری آنها همگی در ساخت دلالتهای متنی بی تاثیر نیست. بطور مثال استفاده از رنگ زرد بر محتویات شیشه و رنگ آبی روشن برای پس زمینه تابلو با توجه به معناهای ضمنی این رنگها به کار گرفته شده است.
-رنگ زرد درخشان، نمادی از دانش، فهم انسانی، روشنایی معنوی و نور الهی می باشد. در آثار نقاشی با موضوعات مذهبی، رنگ زرد به مثابه نوری آسمانی و با قدرت روحانی و شادی آور جلوه گری می نماید.
در حالی که زرد طلایی، نیرو و درخشش غیرمادی، شفافیت و بی وزنی را نشان می دهد که به صورت هاله ای فروزان سیمای مقدسین رادربرمی گیرد. در ایران باستان این هاله به مثابه ایزدی تلقی می شود که عنایت خداوند را به برگزیدگانش نشان می داد. در بسیاری از آثار مسیحیت نیز رنگ طلایی و زرد در هاله ای نورانی بر شخصیتهای آسمانی و مقدس حضرت عیسی و باکره مقدس تاکید می ورزد و حالات روانی حواریون را نشان می دهد. (ک ۶، ص ۸۶).
-رنگ آبی، رنگی درون گرا و سرد است اما از نظر معنوی بسیار عمیق و احترام برانگیز می باشد. از نیروی آسمانی و بیکرانه ای برخوردار است که می تواند مخاطبین خود را با تاملی درونی فراخواند. در آثار مصیبت، رنگ آبی موضوع بشارت تولد حضرت مسیح را نشان می دهد. آبی نماد ایمان و معنویت است و تا اعماق روان و روح آدمی نفوذ می کند و او را به عالم بالا فرامی خواند.
محور همنشینی رنگها (ترکیب زرد بر زمینه آبی):
درخشش رنگ زرد روی آبی به اوج خود می رسد و بر شدت و عمق رنگ آبی می افزاید و بر جنبه روحانی آن تاکید می شود. (ک ۶، ۸۹).
آرم و نشانه نوشتاری تابلو
در گوشه سمت چپ تابلو، آرم دکس قرار داردکه این آرم بر روی شیشه ادکلن دیده می شود. در واقع کاربرد این نشانه به صورت مجزا در گوشه تصویر، کاربردی ً مجازی ً از آدکلن و محتویات آن است.
تکرار قرینه وار حرف D به صورت پروانه ای و با نواری سفید که از وسط آن می گذرد هماهنگی این نشانه را باطراحی شیشه این عطر بیشتر می کند. در زیر آرم نوشتاری که گونه ای ً مونو تایپ ً محسوب می شود عبارت London , DAKS به صورت دوخطی تنظیم شده است. در واقع محور عناصر نوشتاری این آگهی بدین گونه می باشد:
آرم

London
استفاده از رنگ سیاه برای برجسته نمودن این نشانه در متن تبلیغ می باشد. تنها عبارت فارسی دکس در گوشه سمت راست تابلو، تنها به منظور رعایت «قانون استفاده از حروف فارسی برای تبلیغ کالاهای خارجی» می باشد و همچنین به ترکیب بندی قرینه تابلو کمک می نماید. این ترکیب بندی در جهت ارائه معنای بت گونه این شیشه و مقدس بودن محتویات درون آن، چونان لایه ای افزوده بر متن تبلیغ عمل می کند.
فضای منفی
حذف تعمدی برخی از لایه های متنی در این تبلیغ سبب شده است تا بر ارزش لایه هایی چون تصویر، رنگ و نور تاکید بیشتری گردد. چیزی که بنا به نظر بارت، چونان لنگری عمل می نماید. در واقع عدم استفاده از تصاویر بی شمار و یا عبارت طولانی در متن تبلیغ، به گونه ای است که حدود دو سوم از فضای تابلو، خالی به نظر می رسد. این فضای منفی بر ارزش دلالتی تصویر، آرم و عبارت دکس (فضای مثبت) می افزاید.
همچنین سبب می شود تا نورپردازی تابلو، دلالتی ویژه در این تبلیغ بیابد. در واقع استفاده گسترده از فضای منفی، بار دیگر در جهت معناهای ضمنی این تبلیغ بوده است. به گونه ای که بر جادویی بودن و رها شدن جسمی در خلایی ماورایی و معنویی (رنگ آبی) تاکید می کند؛ شیء مقدس که علاوه بر مصرف، می توان آن را پرستید و ستایش نمود.
DAKS

web site:tablighcity.com





نوع مطلب : مدیریت تبلیغات، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


 
 
برچسب ها
پیوندها
آخرین مطالب
 
   
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو | Buy Website Traffic